• Missie en visie
  • Kinderopvang
  • Onderwijs >
    • Onderwijs in de groepen
    • Passend onderwijs
    • De Vreedzame School
    • Alles in 1
    • Schoolvensters PO
  • Team/ouders >
    • Team
    • KC-raad
    • OR
  • Praktische zaken >
    • Onderwijstijden
    • Roosters
    • Vakanties en vrije dagen
    • Formulieren
  • Inspecties
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Groepen 1 t/m 8
  • BSO
  • Asterisk*groep
  • Algemeen nieuws
  • Over Brede School
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Dansschool

Ons onderwijs

Ons onderwijs, dat rekening houdt met verschillen in belangstelling, aanleg en tempo, zodat ieder kind zich ontwikkelt in een ononderbroken leerlijn. Daar waar nodig werken wij met verlengde instructie, aangepast lesmateriaal voor verdieping en/of verrijking, remediëren van bepaalde stof, een eigen leerlijn of speciale begeleiding op het gebied van gedrag, concentratie en/of zelfstandigheid.

Ons onderwijs, waar leren belangrijk is, maar niet alleen gericht is op kennis, zowel de sociaal emotionele als cognitieve, motorische, sportieve en creatieve ontwikkeling van het kind krijgt hierbij aandacht.

Ons onderwijs, waarbij het jonge kind leert door het vrije spel, de eigen spontane activiteit, het verkennen van de eigen mogelijkheden en het ontdekken van de wereld.

Ons onderwijs, in groep 3 waarbij de nadruk op de basisvaardigheden ligt, zoals taal/lezen, rekenen en schrijven.

Ons onderwijs, dat vanaf groep 4 zich richt op verdieping en verrijking van de leerstof en de vaardigheden. Verschillende didactische werkvormen, zoals samenwerken en zelfstandig verwerken zorgen voor een rijke leeromgeving. ICT is hierbij een belangrijk hulpmiddel. Kinderen worden gaandeweg steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Dit wordt bereikt door reflectie en evaluatie. In groep 8 worden de kinderen voorbereid op de overgang naar het voorgezet onderwijs.

Groep 1/2
Het jonge kind leert door spelen en bewegen. Door spel leren kinderen over zichzelf, over anderen en over de hen omringende wereld. Zij hebben baat bij een goed voorbereide, uitdagende leeromgeving waarin zij steeds nieuwe dingen kunnen ontdekken. Door het vrije spel wordt de ontwikkeling van taal en denken gestimuleerd. Samen spelen bevordert de sociale ontwikkeling.
Ontwikkelingsgebieden lopen bij jonge kinderen in elkaar over. Dat te beseffen is van belang voor een goede begeleiding door (professionele) volwassenen. Zij moeten uitgaan van de totale ontwikkeling van het kind, van diens interesses en belevingswereld. Zij benaderen het kind dus niet programmagericht en zeker niet vanuit gescheiden leervakken. Door het creëren van een rijke leeromgeving komt de leerkracht tegemoet aan de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Kinderen ontdekken, experimenteren, spelen en leren op een manier die past bij hun ontwikkeling.

[image;299;200|NL|noLink|nvt|]

 

Groep 3 t/m 8
In groep 3 ligt de nadruk van het onderwijs op taal/lezen, rekenen en schrijven. Vanuit de overdracht van de leerkracht uit groep 1/2 en het leerling-onderwijsvolgsysteem (LOVS) wordt de leerstof aangepast aan de onderwijsbehoefte van het kind. 
Nadat het aanvankelijk leesproces is afgerond, starten de kinderen in groep 4 met het voorgezet lees- en taalonderwijs. Dit bestaat onder andere uit spelling, begrijpend lezen, luisteren, spreekvaardigheid en creatief schrijven. Het rekenonderwijs breidt zich uit van bewerkingen tot 20 naar rekenen tot 100. Ook wordt er een begin gemaakt met het aanleren van de tafels.

In groep 5 staan de zaakvakken aardrijkskunde, biologie en geschiedenis apart op het lesrooster. Waar mogelijk zorgen wij voor integratie van deze vakgebieden. De ingezette ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen wordt voortgezet.

Vanaf groep 6 kenmerkt het onderwijs zich door verdieping, verbreding en verrijking van de leerstof en de vaardigheden. Verschillende werkvormen, zoals samenwerken, zorgen voor een rijke leeromgeving.

Wij maken kinderen bewust dat zij zelf een belangrijke rol hebben bij hun eigen ontwikkeling. Dit wordt bereikt door reflectie en evaluatie. In groep 8 worden de kinderen voorbereid op de overgang naar het voorgezet onderwijs.

[image;365;200|NL|noLink|nvt|]

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

J. van Stolbergstraat 30

3331 BJ Zwijndrecht

T 078 - 820 00 15

info@juliana-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Formulieren

Team

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum Juliana
Inloggen | Ziber Education - School website | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud