• Missie en visie
  • Kinderopvang
  • Onderwijs >
    • Onderwijs in de groepen
    • Passend onderwijs
    • De Vreedzame School
    • Alles in 1
    • Schoolvensters PO
  • Team/ouders >
    • Team
    • KC-raad
    • OR
  • Praktische zaken >
    • Onderwijstijden
    • Roosters
    • Vakanties en vrije dagen
    • Formulieren
  • Inspecties
  • Informatiegids
  • Privacy
  • Werken bij PIT
  • Peuterspeelgroep
  • Groepen 1 t/m 8
  • BSO
  • Asterisk*groep
  • Algemeen nieuws
  • Over Brede School
  • Toppie sport- en kunstcoach
  • Dansschool

Overzicht basisontwikkeling

 

Groep 1/2

 

Spelen en bewegen
Het jonge kind leert door spelen en bewegen. Door spel leren kinderen over zichzelf, over anderen en over de hen omringende wereld. Zij hebben baat bij een goed voorbereide, uitdagende leeromgeving waarin zij steeds nieuwe dingen kunnen ontdekken. Door het vrije spel wordt de ontwikkeling van taal en denken gestimuleerd. Samen spelen bevordert de sociale ontwikkeling.

In de kleutergroepen wordt gespeeld en gewerkt in hoeken en aan groepstafels. In de kleine kring kan er verdieping, verrijking of juist herhaling van onderwerpen plaatsvinden. 

Voor gymnastiekles en andere bewegingsactiviteiten maken wij gebruik van het speellokaal. Op het kleuterplein kunnen de kinderen met buitenspelmateriaal spelen. Zo wordt er gericht en spelenderwijs gewerkt aan de motorische en sociale ontwikkeling.

Jongste en oudste kleuters zitten op kindcentrum Juliana in één groep. Hiervoor is gekozen, omdat het de sociale ontwikkeling en zelfstandigheid stimuleert.

Ontwikkelingsgebieden
Ontwikkelingsgebieden lopen bij jonge kinderen in elkaar over; (professionele) volwassenen moeten uitgaan van de totale ontwikkeling van het kind, van diens interesses en belevingswereld. Zij benaderen het kind dus niet programmagericht en zeker niet vanuit gescheiden leervakken. Aan de hand van een thema werken de kinderen aan bepaalde opdrachten via een planbord. Gedurende de week zorgt de leerkracht voor bepaalde sturing in planning en uitvoering van werkzaamheden. Door het creëren van een rijke leeromgeving komt de leerkracht tegemoet aan de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Kinderen ontdekken, experimenteren, spelen en leren op een manier die past bij hun ontwikkeling.

 

                

 

Regelmaat en structuur
In de kleutergroepen is veel aandacht voor regelmaat en het bieden van een duidelijke structuur aan de kinderen. We werken met dagritmekaarten. Rond tien uur wordt er iets gegeten en gedronken. De dag wordt gezamenlijk afgesloten met een gebed of een lied.

Eigen belevingswereld
Natuurlijk stelt de leerkracht aan de oudste kleuters andere eisen dan aan de jongste kleuters. We kijken vooral ook naar elk kind in het bijzonder en spelen, waar mogelijk, in op hun belevingswereld. De ontwikkelingen van elk kind worden bijgehouden in het onderwijsvolgsysteem van Memelink dat gebaseerd is op observatie door de leerkracht en door het afnemen van Citotoetsen. We maken gebruik van diverse bronnen om het aanbod vorm te geven, waaronder: Pluspunt, Met sprongen vooruit en Kleuterplein.

 

Groep 3 t/m 8

 

Onderwijsbehoefte
In groep 3 ligt de nadruk van de basisontwikkeling op taal/lezen, rekenen en schrijven. Vanuit de overdracht van de leerkracht uit groep 1/2 en het leerling-volgsysteem wordt de leerstof aangepast aan de onderwijsbehoefte van het kind. 
Nadat het aanvankelijk leesproces is afgerond, starten de kinderen in groep 4 met het voorgezet lees- en taalonderwijs. Dit bestaat onder andere uit spelling, begrijpend lezen, luisteren, spreekvaardigheid en creatief schrijven. Het rekenonderwijs breidt zich uit van bewerkingen tot 20 naar rekenen tot 100. Ook wordt er een begin gemaakt met het aanleren van de tafels.

Zaakvakken vanaf groep 5
In groep 5 staan de zaakvakken aardrijkskunde, biologie en geschiedenis apart op het lesrooster. Waar mogelijk zorgen wij voor integratie van deze vakgebieden. De ingezette ontwikkeling op het gebied van taal en rekenen wordt voortgezet.

Werkvormen
Vanaf groep 6 kenmerkt de basisontwikkeling zich door verdieping, verbreding en verrijking van de leerstof en de vaardigheden. Verschillende werkvormen, zoals samenwerken, zorgen voor een rijke leeromgeving.

Wij maken kinderen bewust dat zij zelf een belangrijke rol hebben bij hun eigen ontwikkeling. Dit wordt bereikt door reflectie en evaluatie. In groep 8 worden de kinderen voorbereid op de overgang naar het voorgezet onderwijs.

 

Hier kunt u lezen welke vakgebieden er worden aangeboden binnen de basisontwikkeling.


Het is een voorwaarde kinderen goed te volgen en 
in te spelen op het ontwikkelingsniveau en –tempo van elk kind.

 

Laatste nieuws

Zindelijk worden: samen aan de slag

Meer

Meer nieuws

Agenda

Zomervakantie 2025

19 juli 2025

Herfstvakantie

20 oktober 2025

Meer agenda

Twitter

Onze Facebook pagina

Deel deze pagina

Contact

J. van Stolbergstraat 30

3331 BJ Zwijndrecht

T 078 - 820 00 15

info@juliana-zwijndrecht.nl

 

Routeplanner >

 

FacebookTwitterInstagram

Zoeken

Kinderopvang

Inschrijven en aanmelden
BSO
Peuters
Baby’s

 

Onderwijs

Inschrijven

Onderwijsvakanties

Formulieren

Team

Beoordeling kindcentra

Meergetalenteerden

Algemeen

Ouders

Agenda

Nieuws

Kwaliteit

Disclaimer

 

Bekijk hier de Informatiegids >

 

PIT kinderopvang & onderwijs

Kinderopvang Zwijndrecht - Kinderopvang Alblasserdam - Kinderopvang Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Zwijndrecht
Basisonderwijs Alblasserdam - Basisonderwijs Hendrik-Ido-Ambacht - Basisonderwijs Heerjansdam - Speciaal basisonderwijs Ridderkerk
Kindcentrum Zwijndrecht - Kindcentrum Alblasserdam - Kindcentrum Hendrik-Ido-Ambacht  - Kindcentrum Ridderkerk - Kindcentrum Heerjansdam
PIT kinderopvang & onderwijs - PIT kinderopvang - PIT onderwijs

Copyright 2025 - Kindcentrum Juliana
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Design by Pencilpoint | creatief in vorm & inhoud